تبلیغات
عطــــر ماندگار

عطــــر ماندگار
 
قالب وبلاگ
نویسندگان
نظر سنجی
.::برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی صلوات::.






سرسبزی و طراوت یك محیط طبیعی یا بوستان سبب می‌شود گاهی برای بازسازی روان و صیقل روح و بازیافت سكون، آدمی به آن پناه برد و اگر این فضا مانند جنگلی انبوه، گسترده و متنوع‌تر باشد، تمایل بیشتری ایجاد می‌شود تا آدم خود را در آن محیط رها سازد.
در چنان محیط با طراوتی، گاهی قدم‌زنان از كنار درختان می‌گذری و بر شاخسار بوته‌ها و گلبرگ‌ها دست می‌كشی و طراوت و شادابی را با نشاط از زیر انگشتان دستت عبور می‌دهی.
همچنان كه محو تماشای طبیعت هستی و روحت در عالم طراوت سیر می‌كند، می‌بینی در سایه‌سار درختان سرسبز و انبوه این جنگل با شكوه و زیبا، رودخانه‌ای زلال و روشن و شفاف‌تر از آیینه، آرام و با صلابت و با وقار و سترگ در جریان است كه در اوج لطافت و پاكیزگی، اسراری را بر انسان فاش می‌سازد كه تأمل در آن شایسته است و هر محیط سرسبزی، به‌ویژه جنگل‌های انبوه، از وجود چنین رودخانه‌ای بی‌نصیب نیست.
وقتی دست در عمق آب زلال و شفاف آن فرو می‌بری، نرمی و لطافت و ملایمتی شگرف و خاص را حس می‌كنی كه شاید هیچ چیز مشابه دیگری، آن همه صفا را نداشته باشد. گاهی هوس می‌كنی دستی در آن فرو كنی تا از بستر رودخانه یك مشت سنگریزه برداری؛ اگر چنین كنی مشتی سنگریزه با اشكال متفاوت و رنگ‌های گوناگون در كف دستت جا خوش می‌كنند و وقتی مشتت را بگشایی و نیك بنگری، در آنها چیزهایی را می‌بینی كه موجب حیرت تو می‌شود.
سنگ‌ریزه‌ها را به روی آب رودخانه می‌پاشی تا در كف آن رها شوند، اما تو محو تماشای رودخانه می‌شوی. می‌بینی رودخانه چنان مهربان است كه با تمام عطوفت و صمیمیت به همه محیط پیرامون خود صفا و عشق می‌بخشد. شاید بپرسی چگونه؟ 
جریان رودخانه هم‌چنان كه آرام و متین به مسیر خود ادامه می‌دهد، موجب می‌شود سنگریزه‌هایی كه هنوز صیقل نخورده‌اند، با غلت و كوبیده شدن بر پیكره تخته‌سنگ‌های بزرگ به تدریج صاف و صیقلی گردند. 
كار رودخانه مهربان فقط همین‌ها نیست. او به كنار و اطراف خود هم كاملاً نظری سیطره‌گونه دارد تا مبادا «متروك» مانده‌ها، از آن همه لطف و كَـرَم بی‌نصیب بمانند. اما آن‌هایی كه در آن غرق‌اند، بهره بیشتری می‌برند. 
«رمضان» هم به سان همان رودخانه است.
هر سال خداوندگار بنده نواز ایّامی را برای ضیافت و مهمانی بر سر سفره خویش معلوم كرده است و خلایق را به این ضیافت عام فرامی‌خواند و این ایّام را در ماهی قرار داده است به نام رمضان. 
«رمضان» چشمه زلالی است كه از مبدأ لایزال سرچشمه می‌گیرد. این چشمه به سوی دشت شوره‌زار بشر جاری می‌شود تا لجن‌زارهای زاییده از هواهای نفسانی آدمی را شست‌وشو دهد و وجودش را پاكیزه و منزّه نماید.
این رودخانه زلال و پاك، در تمام طول عمر آدمی، همیشه جاری است، اما فقط یك ماه در سال به صورت فراگیر آشكار می‌شود و انسان‌ها در آن زمان خاص به این رود و آب آن و نعمات بی‌كرانش توجه بیشتر نشان می‌دهند.
جاری بودن ناپیوسته رمضان‌رود مثل برخی دیگر از موجودات عالم وجود است كه در سال فقط مدت كوتاهی به صورت علنی فعالیت دارند؛ مانند «ماه». واضح و روشن است كه سیاره «ماه» در طول سی شب، فقط یك شب به صورت قرص كامل بر موجودات نورافشانی می‌كند و در بقیه ایام نور كمتری به محیط هدیه می‌دهد. در حالی كه ماه همیشه در منظومه شمسی در گردش و نورافشانی است.
رودخانه جوشان «رمضان» نیز، مانند آن قرص قمر است كه در طول دوازده ماه فقط یك ماه حجاب از قرص كامل برمی‌افكند تا بشر سراپای وجودش را در آیینه‌اش ورانداز كند. این رود با عظمت در اوج مهربانی و كرم، به سوی آدمیان سرازیر می‌شود تا آرایش برون و پیرایش درون آنها را به نحو احسن انجام دهد. 
این از بركات خداوندی و از خوشوقتی آدمی است كه در ماه رمضان به خود‌آید تا خویشتنِ خویش را به سرچشمه زلال فیّاض متصل كند. او در این ایام بیشتر به خود توجه دارد و بهتر در آفرینش و خلقت خویشِ تأمل می‌كند.
رودخانه رمضان از رودخانه جاری در جنگل بسی قوی‌تر و پرنفوذتر است؛ چه آن‌كه این رودخانه به درون سنگ‌های تیره و سخت نمی‌تواند نفوذ ‌كند، ولی آن رودخانه بر سخت‌ترین و تیره‌ترین دل‌های بشر نیز ممكن است راه یابد و آنگاه بر آن تأثیری الهی بگذارد؛ زیرا آب خوشگوار رود رمضان می‌تواند با تراوش لطافت و طراوت بر قلوب آدمی از آنها «مهری» چون «ماه» بجوشاند كه گرمی و نورش فراگیر خواهد بود.
هم‌چنان‌كه رودخانه جنگل می‌تواند در درون برخی از موجودات مانند درختان و گیاهان نفوذ كند و نتیجه آن را می‌توان در شاخسار، برگ‌ها، گل‌ها و میوه‌های درختان مشاهده كرد، رودخانه رمضان هم پس از نفوذ در درون قلب‌ها، تأثیرات عظیمی بر جای می‌گذارد. 
شخصی كه در رودخانه رمضان شنا می‌كند، جسم خود را از انواع بیماری‌ها می‌رهاند و موجب می‌شود جسم او با نشاط و سرزنده باشد. وقتی رودخانه رمضان‌ به باتلاق درون آدمی نفوذ می‌كند، این شوره‌زار را ـ كه در طی یازده ماه به پرخوری و انباشته كردن انواع خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها و لقمه‌های چرب و شیرین مشغول بوده است ـ لایروبی می‌كند، به طوری كه همه اعضا و جوارح ساختمان درونی انسان ضدعفونی و مایه‌كوبی می‌شود. 
از طرف دیگر، همچنان كه رودخانه وقتی به اندرون درختان و گیاهان راه می‌یابد موجب سرسبزی و طراوت و شادابی آنها می‌شود، رودخانه رمضان هم پس از نفوذ در اندرون آدمی مایه شكوفایی و طراوت و انبساط‌خاطر روح و روان او می‌گردد. 
بر اثر نفوذ آب رودخانه رمضان كه «روزه» نام دارد، نور معرفت به عیان در آدمی متجلّی می‌شود و نفْس وی مُهَذَّب می‌گردد، خاطر پریشان انسان جلا می‌یابد و آرامش و سكون خاصی به او دست می‌دهد.
در رودخانه رمضان، كوچك و بزرگ، مهتر و كهتر، فقیر و غنی، پادشاه و گدا، زیباروی و نازیبا، همه و همه در كنار هم مشغول شنا می‌شوند و كسی را بر كس دیگر رجحان و امتیازی نیست مگر در حُسن استفاده و چگونگی بهره‌بری از رود رمضان؛ زیرا قانون الهی طوری تنظیم شده است كه جرعه جرعه رمضانْ‌‌رود به نسبت عادلانه و حتی تساوی بین تمامی ابناء بشر تقسیم شده است و هر نقطه از این سفره گسترده با هیچ نقطه دیگری از آن تفاوت ندارد.
رود رمضان یك حوض عمیق و طلایی هم دارد كه «قَدر» نامیده می‌شود. در كنار آن حوض، «ساقی كوثر»، خلیفه و نماینده خداوند نشسته و بر «شناگران» اندرون حوض «نمره» می‌دهد. در آن حوض درجه، مقام، منصب، مدرك، مال و منال دنیا، و... امتیاز مثبت تلقی نمی‌شوند، بلكه همه این درجات و رتبه‌های دنیایی «وبال» گردن‌اند. انسان وقتی دست و پایش با «غل و زنجیر» بسته شده باشد، چگونه می‌تواند شنا كند؟ فارغْ‌‌بال و آسوده‌خاطر آنهایی‌اند كه هیچ‌گونه تعلق خاطری به هیچ‌یك از مظاهر دنیوی و نفسانی ندارند و با اراده‌ای مستحكم بر تمام خواهش‌های سركش نفْس لگام عدم زده‌ و به مهارش پرداخته‌اند. امتیاز مثبت این گروه به راحتی هرچه تمام‌تر در سیر صعودی است. 
علاوه بر همه اینها، آن نماینده‌ كه لب حوض «قدر» نشسته، حبل‌المتینی است برای تمام بشر از ازل تا ابد. هركس بتواند به این حبل‌المتین چنگ زند، از حوض «قدر» مروارید و مرجان بیشتری نصیبش می‌شود، چه آن‌كه او تكیه‌گاهی است استوار و سكویی است كه دقیقاً مقابل نقطه‌ای از حوض «قدر»، قرار گرفته كه در آن نقطه بیشترین و بهترین و عزیزترین دُرهای نایاب وجود دارد و هركس از این سكو به عمق و ژرفای «حوض قدر»، «شیرجه» برود، برداشت محصول بسیار خوبی خواهد داشت و گوهرهای طلایی بیشتری صید خواهد كرد.
وقتی رودخانه رمضان جاری می‌شود، بر دَرِ همه باتلاق‌ها و منجلاب‌ها قفل عدم زده می‌شود و هركس كه «مأمور» بر باتلاق‌ها و منجلاب‌هاست به «مرخصی اجباری» فرستاده می‌شود و به تمام مأموران رودخانه «رمضان» آماده‌باش كامل داده می‌شود تا هر ذره‌ای كه صیّاد بشر از «رمضانْ‌رود» صید می‌كند از دید آنها پنهان نماند تا امتیازش ثبت و نمره‌اش ضبط شود. 
از فضایل رودخانه رمضان گفتن بسی سخت است؛ با این همه، هر كسی از ظن خود، بر حسن این رود خروشان نظر می‌اندازد و با عقل محدود خود فضایل و مناقب آن را درك می‌كند. ما نیز از این قاعده مستثنا نیسیتم. به همین منظور از مبدأ لایزال و سرچشمه جاوید رودخانه رمضان می‌خواهیم كه: ای خدای دادگر! تو خود می‌دانی عجز ما چقدر و قصور و ناتوانی ما تا چه اندازه است. پس ای دادار پایدار، عاجزانه از تو می‌خواهیم ما را چنان غرق در رودخانه «رمضان» كنی كه خود می‌پسندی؛ چرا كه «قدرِ زر، زرگر بداند، قدر گوهر، گوهری»، نه آنچنان كه ما سزاوارش هستیم، چون تو خود بیشتر از خود بنده، به بنده لطف و كرم داری و مهرت از مهر هر مادری نسبت به فرزند، فراوان افزون‌تر است.
الهی! انسان‌ها كوزه‌های صُنع توأند، هر كوزه‌گری به همه كوزه‌های خود علاقه‌مند است و حتی دلش نمی‌خوهد كوزه‌های كج و ناراست را بشكند و دور ریزد و چه بسا بر آنان نظر ترحم بیشتری روا می‌دارد.
الهی! ذات همه كوزه‌ها از توست و تو آنان را خوب كوزه‌گری كردی اما كوزه‌ها از ابر و باد و مه و خورشید فلك خوب بهره نجستند و كج و ناراست شده‌اند. اما لطف و كرم بخشندگی تو كجاست؟ دَرِ كدام «روی‌گر» را بزنیم كه قدرت و توان روی‌گری‌اش از تو فرازتر باشد تا جلایمان دهد؟
الهی! از تو می‌خواهیم این كوزه‌ها را نوازش كنی و وجودشان را با آب زلال رمضان‌ْ‌رود جلا بدهی و نقصان‌شان را برطرف سازی و با دست ازلی‌خویش ناراستی‌شان را راست گردانی. 

قربان صحرائی چاله‌سرائی

الهی چنان كن كه فرجام كار 

تو خشنود باشی و ما رستگار 





طبقه بندی: "مناسبت های ملی-مذهبی"، 
[ یکشنبه 31 خرداد 1394 ] [ 03:29 ب.ظ ] [ محمد شریعتی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


عطر ماندگار !!!
زندگی، باغی است که اگر خارهای آن تحمل شود، سعادت خانواده به‌وسیله گل‌ها و بوی خوش آن تضمین می‌گردد. امروزه خانواده به آرامش و سلامت روان بیشتر از هر چیز دیگری محتاج است و اساس این آرامش در محیط خانه به نوع ارتباط بین زن و شوهر برمی‌گردد.انشالله که تمام جوانان ایرانی با ازدواج آگاهانه عطر باغ زندگیشان ماندگار شود.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما AmmarName.ir

گل نرگس*اللهم عجل لولیک الفرج*

پلاک خونی+ساخت لوگو صلواتی و...

http://h--h.mihanblog.com/

  • paper | زیبا مد | سبزک